tiistai 26. toukokuuta 2026

Kesäneule Limone ja Leevi Leijona

 Kesäneuleiden ja -lankojen aika! Shoellerin Limone on 100% merseroitu puuvilla ja siinä on vikkuuseen tosi hyvä kierre. Mut kun mun käteen ei virkkuukoukku kauheen hyvin passaa... Siispä Addin sivuilta löytyi aika kivan näköinen malli. Ja mihähän tikuttelemaan!

Ylhäätä alas Puikoilla 4 mm pyöröt ja hihat tietenkin CraSy Trio Unicorneilla. Ohjeen mukaisesti tikuttelin ja lopputulos oli pikkuisen eri näköinen alkuperäiseen verrattuna. Oliskohan alun perin saksankielinen ohje tekoälytetty enkuksi? Mut ihan mainio kesäneule ja lanka oli mukavaa neulottavaa. Menekki alun viidettä kerää.


Puotiin tulla tupsahti Leevi Leijona ja sen kavereitakin. Amigurumi-avainrengaspaketteja, joissa kaikki tarvittava on mukana. Langat, koukku, päättelyneula, silmukkamerkki, täytevanu ja ihan tosi selkeä kuvallinen ohje! Ohje, jonka avulla minäkin epävirkkaaja onnistuin virkkaamaan Leevi Leijonan!

Jos mä, niin kuka tahansa osaa! Leevillä on myös viis kaveria: Flamingo, Sarvikuono, Pingviini, Kirahvi ja Elefantti. Jos näitä on vielä viikon päästä jäljellä, niin kaverukset löytyy myös Matildan kesäkaupasta 5.6.-7.6. Minutkin löydät sieltä 11-18.

Hissukin kuvittelee olevansa suuri mahtava leijona. Ainakin joskus... Mutta yksvuotistarkastuksella ja rokotuksella poitsu oli aika vakavana...

Mulla ei ollu kuuskymppistarkastusta (tai siis oli mammo ja tulossa kaks muutakin) ja synttäeritä en viettäny. Paitsi ystävä päätti toisin. Erkki Junkkarisen tahdissa vedettiin Tähtisilmät ja Nuoruusvalssit. Jos joku on naamassa, niin sieltä löytyy. Yks nolo tanssivideo kymmenessä vuodessa pitää huolen siitä, että sekopäänmaine ei unohdu :) 

Oikeasti 60-v. päivä meni näin. Viimeiset pöllit hajonneen traktorin kyydissä pelipaikalle, nurmikon leikkuu ja iltauinti. Merivesi 11 astetta.

Samoissa maisemissa viime viikon lauantaina tein siirtymäriitin "käymään seitsemättä kymmentä": Tölkkisauna, kasvonaamio, hiusnaamio, säärikarvat, varpaankynnet ja halpaa siideriä. Merivesi jo 13, joten monta pulahduskierrosta.

Sunnuntai sen sijaan...

Nää oon laittanut itämään jo viikkoja sitten... Ei tapahtumia. Ja silti...

Siemenet parasta ennen 2022, mutta pikkasen mietityttää et "Pitääkö olla huolissaan?" 

t. Epävirkkaaja, Epäviherpeukalo 60 vee

lauantai 9. toukokuuta 2026

Palmikkoa, palmikkoa ja puuhaa

Mun alpakkapalmikkosukka on siitä kiva, että se ei vaadi aivoja enää ollenkaan. Kutimuksen voi ottaa käteen ja tehdä pari kerrosta silloin ja toiset tällöin. Vaikka olis miten paljon muuta touhua, niin joka päivä pitää saada muutama silmukkakin tikutella. 

Ja kun viimein on taas löytynyt sopiva lanka, niin mikäsä on tikutellessa! Lanka Siis Viking Garn Alpaca Storm (50g=133m, 40% alpakka, 40% merino, 20% nylon). Nää tikuttelin 3,25 mm KnitPro 15 cm symphony sukkiksilla. 

Mökkiaika onkin sitten vietetty pääasiassa puuhailemalla... Hullareiden jälkeen pääsin mökille suoraan ruokapöytään, jossa istui jo valmiiksi 7 raavasta miestä. Ukot ilmiselvästi säikkyivät ja häipyivät saatuaan massunsa täyteen. Ja mä lähdin katsomaan mitä olivat jättäneet jälkeensä...

Iso kiitos Eräkillan "pojille"! Eipä hetkeen tarvii miettiä puunkaatoa eikä polttopuiden riittämistä... 

Eikä sitä, mihin vapaat sunnuntait käyttäisi. Taitaapi olla syksy ennen kuin kaikki on klapeina!

Väliin sentään mahtuu vähän palmikkoa... Tällä kerralla miniversioita vauvalangasta 2½ puikoilla.


Ja tietenkin Hissua!


Joka sai naapureilta yllättäen hienon kiipeily/piilopaikan!

Yks varma kesän merkki on nurmikolle ilmestyvät bellikset:

Toinen yhtä varma on puotiin ilmestyvät kesäasukkaat! Ihanaa tavata pitkästä aikaa ja vaihtaa kuulumisia. Kukkiakin saatiin ja tällä kerralla tulppujen sijaan mulla oli vappuna reissaavat ruusut. Kiitos Erja H. Kokkolasta!

Hienosta vappukelistä huolimatta vappuajelu jäi tekemättä SATTUneista syistä. Siispä tein semisuursiivouksen ja iltapäivällä korkkasin tölkin:


En muista koska olisin heittänyt talviturkin vasta toukokuussa! Merivesi oli jo kahdeksanasteista - joku saattaisi sanoa, että "eihän se edes virkistä" 😂

Ettei nyt ihan mökkihöperyyksiksi jäisi niin väliin vähän palmikkoa:


Hullareista jäi yksinäinen silkkimohairkerä, joka kaipasi puikoille. Se sai kaveriksi vauvalangan ja taas modettiin uusi versio palmikkosukasta. Näitä pikkusukkia ja paljon muuta löytyy ensi Ruukkipäivänä 16.5. Matildan kesäkaupastakin!  

Matildan kesäkaupan muut 2026 aukioloajat:
Kesäkuussa pe-su klo 11-18 (mun päivät 5.-7.)
Heinäkuussa joka päivä 11-18 (mun päivät 9. ja 10.)
Elokuussa 1-15.8. joka päivä 11-18 (mun päivät 8. ja 9.)

Tervetuloa!

Jo toinen kerta teatterissa kuukauden sisään! Keskiviikkona Turun Kaupunginteatterin Sohva oli ihan hulvaton! Vautia riitti niin, että kaksituntinen meni ihan hujauksessa! Ja nauraa kikatella sai vielä seuraavanakin päivänä. Kiitos Pia ja Seppo!

Vähän aikaa mietin, että josko Hissun uuden hienon kiipeilytelineen paikka olisikin mökillä. Sitten tultiin siihen tulokseen, että siellä on puita kiivettäväksi ja raavittavaksi ihan riittämiin ilmankin...
Valinnan vaikeus!