Susun Silmukat
Anjalinin Lankakauppiaan puikottelua langoista, käsitöistä, elämästä, kisusta ja mökkeilystä
Tunnisteet
torstai 25. kesäkuuta 2026
Kesäkuu vol 1, Matildan kesäkauppa ym
tiistai 26. toukokuuta 2026
Kesäneule Limone ja Leevi Leijona
Kesäneuleiden ja -lankojen aika! Shoellerin Limone on 100% merseroitu puuvilla ja siinä on vikkuuseen tosi hyvä kierre. Mut kun mun käteen ei virkkuukoukku kauheen hyvin passaa... Siispä Addin sivuilta löytyi aika kivan näköinen malli. Ja mihähän tikuttelemaan!
Ylhäätä alas Puikoilla 4 mm pyöröt ja hihat tietenkin CraSy Trio Unicorneilla. Ohjeen mukaisesti tikuttelin ja lopputulos oli pikkuisen eri näköinen alkuperäiseen verrattuna. Oliskohan alun perin saksankielinen ohje tekoälytetty enkuksi? Mut ihan mainio kesäneule ja lanka oli mukavaa neulottavaa. Menekki alun viidettä kerää.
Jos mä, niin kuka tahansa osaa! Leevillä on myös viis kaveria: Flamingo, Sarvikuono, Pingviini, Kirahvi ja Elefantti. Jos näitä on vielä viikon päästä jäljellä, niin kaverukset löytyy myös Matildan kesäkaupasta 5.6.-7.6. Minutkin löydät sieltä 11-18.
Hissukin kuvittelee olevansa suuri mahtava leijona. Ainakin joskus... Mutta yksvuotistarkastuksella ja rokotuksella poitsu oli aika vakavana...
Mulla ei ollu kuuskymppistarkastusta (tai siis oli mammo ja tulossa kaks muutakin) ja synttäeritä en viettäny. Paitsi ystävä päätti toisin. Erkki Junkkarisen tahdissa vedettiin Tähtisilmät ja Nuoruusvalssit. Jos joku on naamassa, niin sieltä löytyy. Yks nolo tanssivideo kymmenessä vuodessa pitää huolen siitä, että sekopäänmaine ei unohdu :)
Oikeasti 60-v. päivä meni näin. Viimeiset pöllit hajonneen traktorin kyydissä pelipaikalle, nurmikon leikkuu ja iltauinti. Merivesi 11 astetta.Samoissa maisemissa viime viikon lauantaina tein siirtymäriitin "käymään seitsemättä kymmentä": Tölkkisauna, kasvonaamio, hiusnaamio, säärikarvat, varpaankynnet ja halpaa siideriä. Merivesi jo 13, joten monta pulahduskierrosta.
Sunnuntai sen sijaan...
Nää oon laittanut itämään jo viikkoja sitten... Ei tapahtumia. Ja silti...Siemenet parasta ennen 2022, mutta pikkasen mietityttää et "Pitääkö olla huolissaan?"
t. Epävirkkaaja, Epäviherpeukalo 60 vee
lauantai 9. toukokuuta 2026
Palmikkoa, palmikkoa ja puuhaa
Mun alpakkapalmikkosukka on siitä kiva, että se ei vaadi aivoja enää ollenkaan. Kutimuksen voi ottaa käteen ja tehdä pari kerrosta silloin ja toiset tällöin. Vaikka olis miten paljon muuta touhua, niin joka päivä pitää saada muutama silmukkakin tikutella.
Ja kun viimein on taas löytynyt sopiva lanka, niin mikäsä on tikutellessa! Lanka Siis Viking Garn Alpaca Storm (50g=133m, 40% alpakka, 40% merino, 20% nylon). Nää tikuttelin 3,25 mm KnitPro 15 cm symphony sukkiksilla.
Mökkiaika onkin sitten vietetty pääasiassa puuhailemalla... Hullareiden jälkeen pääsin mökille suoraan ruokapöytään, jossa istui jo valmiiksi 7 raavasta miestä. Ukot ilmiselvästi säikkyivät ja häipyivät saatuaan massunsa täyteen. Ja mä lähdin katsomaan mitä olivat jättäneet jälkeensä...
Iso kiitos Eräkillan "pojille"! Eipä hetkeen tarvii miettiä puunkaatoa eikä polttopuiden riittämistä...
Eikä sitä, mihin vapaat sunnuntait käyttäisi. Taitaapi olla syksy ennen kuin kaikki on klapeina!
Väliin sentään mahtuu vähän palmikkoa... Tällä kerralla miniversioita vauvalangasta 2½ puikoilla.
Ja tietenkin Hissua!
Joka sai naapureilta yllättäen hienon kiipeily/piilopaikan!
Yks varma kesän merkki on nurmikolle ilmestyvät bellikset:
Toinen yhtä varma on puotiin ilmestyvät kesäasukkaat! Ihanaa tavata pitkästä aikaa ja vaihtaa kuulumisia. Kukkiakin saatiin ja tällä kerralla tulppujen sijaan mulla oli vappuna reissaavat ruusut. Kiitos Erja H. Kokkolasta!
Hienosta vappukelistä huolimatta vappuajelu jäi tekemättä SATTUneista syistä. Siispä tein semisuursiivouksen ja iltapäivällä korkkasin tölkin:
maanantai 20. huhtikuuta 2026
Keväinen neule Triosta, huhtikuun hulinat ja hullarit tulossa
Vaikka kevät on tapahtumaa täynnä, niin yksi neulekin valmistui... Tosin purkamisiltakaan ei vältytty, mutta lopputulos on aikas mukava!
Lankana Hjertegarnin Organic Trio, puikot resoreissa 3½ KnitProt ja hihoissa taas ihan lempparit eli Addin CraSy Trio Unicornit! Sorry - en mitenkään osaa olla hehkuttamasta niitä...
Alunperin ohje oli Idan tekoälykokeilu: Laines du Nordin Pull Candyn enkunkielinen ohje syötettiin tekoälylle ja pyydettiin käännös suomeksi. Varsin kelvollinen käännös verrattuna vaikka kuukkelin kääntäjään! Olihan siellä kaikkea hassuakin, kuten puikkosuosituksenka "puuvillatikut". No purkaleeksi osittain meni, koska ohjeen kerrosten myötä valmis nuttu oli hmm... Omituisen mallinen. Hihat ei ollu puolipitkät, mutta ei lyhyetkään ja helmakin jotenkin pöljän mittainen. Siispä vielä yksi kerä - hihat puolimittaisiksi ja helmaan loppulanka. Pitääkö mun uskoa, että silmukan tiheyden lisäksi myös kerrosten lukumäärällä on merkitystä jos langan vaihtaa toiseen?
Menekki 5 kerää tätä huikean riittoisaa merinovillan (50%) puuvillan (25%) ja silkin (25%) upeaa yhdistelmää, jossa 50 g:n kerässä huimat 230 metriä!lauantai 4. huhtikuuta 2026
Virkatut pääsiäskanat
Hauskaa pääsiäistä!
Pari viikkoa sitten ajattelin, että Neuleklubiin olis kiva ottaa mukaan jotain pääsiäsideoita. Tuli uus lankakin puotiin ja samoihin aikoihin näïn hulvattoman hauskat lasinaluset (tai jotain) Kashmir Artsin Facesivulla ja Anna oli kirjoittanut ohjeenkin. Siispä koukku käteen... Ja virkkaamaan.
Jos eivät ole ihan esikuviensa näköisiä, niin ainakin hassun. Itse sanoin et mulkosilmäkanat - Idan poika taas sanoi et banaani, jolla on silmät... Olihan tarkoitus toivottaa HAUSKAA pääsiäsitä, joten nauraminen on ihan sallittua ja jopa suotavaa!
Lankana Schoeller&Stahlin Limone. 100% merseroitua puuvillaa. Koukulla 3 virkkasin "banaanit" ja heltan, mulkosilmät ja harjan 2½. Ja arvataapa innostuivatko klubilaiset? No ei tosiaan eikä ihme!
Salon kansalaisopiston kädentaitoryhmien näyttely on avoinna kirjastossa vielä 10.4. asti. Siellä ihan mukavasti myös "mun" klubilaisteni töitä. Go There!
Asiakas tuskaili Kauneimpien Käsitöiden joulunumeron joulutähtipannulapun ohjeen kanssa. Se kun oli sanallinen ja tosi hankala seurata (kuten myös noi kanat). Netistä löytyi kaavio ja virkkasin yhden patalapun malliksi. Koukku DMC:n 3 mm, Lankana edelleen Limone. Pitkästä aikaa oli hauskaa palauttaa mieleen kirjovirkkaus ja kunnollisella kierteellä oleva Limone oli yllättävän helppoa virkattavaa jopa mulle!
sunnuntai 29. maaliskuuta 2026
Aurinkotakki ja palmikkosukat
Asiakkaan kanssa oli puhuttu jo pitkään villatakista. Kunhan vuosi on vaihtunut ja oikea malli löytynyt. Pari kuukautta meni, mutta viimein valmistui Aurinkotakki:
Ohjeessa oli paksumpi lanka, asiakas valitsi kevyemmän Katian Merino Babyn. Ohjeessa oli kokoja ihan reilusti, joten mallitilkun jälkeen oli helppo valita passeli silmukkaluku. Karrokkeen korkeutta piti vähän säätää ripottelmalla sinne tänne muutama ylimääräinen kerros.
Nuttu neulottiin ylhäältä alas edestakaisin. Niskaan tehtiin korotus lyhennetyillä kerroksilla.
Onhan malli kaunis, mutta jos olisin AJATELLUT ja lukenut ohjeen etukäteen, niin luultavasti nuttu olis jäänyt tikuttelematta. Mutta luvattu mikä luvattu... Onneksi oli sovittu dead line - ennen Pääsiäistä.
Ja taas pitää heittää omat kiukkuiset kommenttini ohjeesta... Edestakaisin neulottuna nurjan puolen kirjoneule yli neljällä sadalla silmukalla oli yhtä tuskaa. Kaarrokeen viimeiset 14 kerrosta vei yhtenä viikonloppuna seitsemän tuntia! Sen jälkeen miehustan ja hihojen neulominen olikin yhtä juhlaa. Nuttu olisi kannattanut neuloa pyörönä ja steekata. Varsinkin, kun toisinaan kuviokerroksen jälkeen tuli kerros päävärillä, jolloin kuvioväri jäi "väärään" päähän ja piti katkaista. Päättelykeijulle puuhaa. Ihan vaan joskus ja silloin tällöin tulee mieleen, että neulooko noi kuuluisat suunnittelijat itse ollenkaan?
Ohjeessa oli kaikkea ylimääräistäkin. Kuten ohjeet silmukointiin ja patenttineuleeseen. Häh? Etsimällä etsin, mutta en löytänyt kumpaakaan nutusta. Hihassa piti olla "pienet muotoilut". Missä?
No se siitä. Tulipa tehtyä. Kuvissa núttu on vielä ilman nappeja. Asiakas valitsi puiset napit. Lopullisesta ei ole kuvaa. Uusi luuri kun ei suostu siirtämään kuvia Driveen... Muuten olen tosi ylpeä siitä, että kolmen päivän ponnistelujen ja ankaran kiroilun jälkeen onnistuin siirtämään vanhan luurin tiedot uuteen ihan itte!
Langan menekki: Pääväriä vähän yhdeksättä kerää, vaalean vihreää kerä ja tummempaa kaks. Resorit 2½ puikoilla ja muuten 3 mm KnitPro vaihtopäisillä. Hihat neuloin (tietenkin) Addin Unicorn CraSy Trioilla.
Välikässynä rentouduin neulomalla palmikkosukat:
Lanka Viking Alpaca Storm. Puikoilla 3½. Menekki vajaat kaksi kerää. Kiva välillä tehdä jotain helppoa ja nopeaa ja tykkään langasta. Vieläkään ei korvaa teeteen Tundraa, mutta ihan kelpo korvike.
Viikonloppuisin neulomisaika on jäänyt viime aikoina vähiin. Koska mun nuotio ei syttynyt, niin piti sitten kaadella sytykkeeksi lisää kuusia. Ei syttynyt oksakasa vieläkään. Kahden kaasupullollisen, kymmenen sanomalehden ja kynttilänpätkien jälkeen luovuin yrityksestä ja lähdin vesakontorjuntaan. Ja kas kummaa: Notski oli syttynyt kun jätin sen rauhaan! Tähän aikaan vuodesta ei vielä tarvii huolestua metsäpalosta.
Mökillä tein suursiivouksen. En suinkaan mökkiin vaan siivosin 15 vuokra-asuntoa kesäasukkaita varten:
Grillikaudenkin avasin, vaikka viikonlopun mettäriehumisen jälkeen oli takki niin tyhjänä, että melkein luovuin suunnitelmasta. Tästä se ulkoruoka-aika taas lähtee!
Hissu on pysytellyt mökin lähellä. Sain sen viimeinkin houkuteltua kaveriksi rantaan. Jännää oli. Niin jännää, että lopulta piti kantaa se takaisin ylös kun alkoi tulla pimeää. Onneksi se ei (vielä) ole keksinyt lähteä itsekseen pidemmälle. Puuvajan alla on paras paikka lymyillä.
Nyt parin isomman neuleprojektin jälkeen on olo jotenkin tyhjä. Onko olemassa sellainen olotila ku neulekankkunen? On monta uutta lankaa, joihin voisi tarttua. Monta aloitusta eikä mikään tunnu puhuttelevan. Jospa jo ens viikolla?



























.jpg)

























