torstai 25. kesäkuuta 2026

Kesäkuu vol 1, Matildan kesäkauppa ym

Kesäkuu on hujahtanut ohi huikeaa vauhtia! Blogiparka on taas jäänyt ihan heitteille. Tosin naulomuksetkin ovat olleet tyyliä sukka silloin ja toinen tällöin. Kesän ensimmäiseen 2X-seuran neulomakerhon laiturineulojaisiin sentään pääsin. Kirkon laiturille oli kokoontunut mukava porukka:

Seuraaville osallistuin vaan etänä oman rannan keinussa:

Alkukuussa oli mun ensimmäiset puotipuksupäivät Matildedalin Kesäkaupassamme. 

Sää oli kaikkea muuta kuin kesäinen. Kylmää ja lauantaina vettä tuli kuin aisaa... Arvatkaapa oliko kiirettä? Siispä oli välillä ihan hyvä aika testata jänniä Addin CraSy Snake -puikkoja. Hauskoissa mutkallisissa puikoissa sormet asettui just sopivasti ja voi olla varma, ettei puikot putoo työstä vaikka vähän löysäkin käsiala olis.

Siinä puodissa pyöriessä tuli hyväksi havaittua myös Katian keränpidin. Mainio keksintö, joka pitää kerän kasassa ja juoksevana vaikka itte juoksisi neuloessansa! Kolmen päivän aikana syntyi pari paria vauvan palmikkosukkia. Tää on ny mainos: Puikkoja, keränpidikkeita ja sukkiakin löytyy Matildedalin Kesäkaupasta taas viikonloppuna pe-la ja heinäkuun alussa joka päivä!

Kolmen päivän puotipuksuputki olisi ollut aika rankka, jos olisin ajellut Matildasta Turkuun ja takas joka päivä. Siispä viime syksyisen ystävien kanssa vietetyn viikonlopun rohkaisemana varasin kortteerin. Perniön Majoitus on ihanan rauhallinen, viihtyisä, edullinen ja isäntä avulias (ja puhelias). Arvatkaapa oliko ihanaa palata majapaikkaan talven jäljiltä tosi kylmän, kostean (ja hiljaisen) halkokuivaamon kesäkauppapäivän jälkeen, kun kuulin, et puolen tunnin kuluttua olis sauna lämpimänä vain minua varten! Ulkona odottova tervetuloa toivoittava "kaivon henki" ei kummitellut unissa, jotka oli ehkä vuoden parhaat!

Hissu oli reissun ajan hyvässä hoidossa. Niin hyvässä, että kun sunnuntai-iltana kaahasin sitä ikävissäni hakemaan, niin sillä oli parempaa tekemistä... Siispä just auringon laskiessa oli vaan pakko lähteä eteenpäin ja mennä iltauinnille just ennen auringonlaskua.
Maanataina olikin vapaapäivä. Turun asiointireissun jälkeen Hissukin oli palautunut kotiin. Pitkään odotettujen sateiden jälkeen pääsin toteuttamaan itseäni...

Ja taas ilta-uinti ja aamusella töihin!

tiistai 26. toukokuuta 2026

Kesäneule Limone ja Leevi Leijona

 Kesäneuleiden ja -lankojen aika! Shoellerin Limone on 100% merseroitu puuvilla ja siinä on vikkuuseen tosi hyvä kierre. Mut kun mun käteen ei virkkuukoukku kauheen hyvin passaa... Siispä Addin sivuilta löytyi aika kivan näköinen malli. Ja mihähän tikuttelemaan!

Ylhäätä alas Puikoilla 4 mm pyöröt ja hihat tietenkin CraSy Trio Unicorneilla. Ohjeen mukaisesti tikuttelin ja lopputulos oli pikkuisen eri näköinen alkuperäiseen verrattuna. Oliskohan alun perin saksankielinen ohje tekoälytetty enkuksi? Mut ihan mainio kesäneule ja lanka oli mukavaa neulottavaa. Menekki alun viidettä kerää.


Puotiin tulla tupsahti Leevi Leijona ja sen kavereitakin. Amigurumi-avainrengaspaketteja, joissa kaikki tarvittava on mukana. Langat, koukku, päättelyneula, silmukkamerkki, täytevanu ja ihan tosi selkeä kuvallinen ohje! Ohje, jonka avulla minäkin epävirkkaaja onnistuin virkkaamaan Leevi Leijonan!

Jos mä, niin kuka tahansa osaa! Leevillä on myös viis kaveria: Flamingo, Sarvikuono, Pingviini, Kirahvi ja Elefantti. Jos näitä on vielä viikon päästä jäljellä, niin kaverukset löytyy myös Matildan kesäkaupasta 5.6.-7.6. Minutkin löydät sieltä 11-18.

Hissukin kuvittelee olevansa suuri mahtava leijona. Ainakin joskus... Mutta yksvuotistarkastuksella ja rokotuksella poitsu oli aika vakavana...

Mulla ei ollu kuuskymppistarkastusta (tai siis oli mammo ja tulossa kaks muutakin) ja synttäeritä en viettäny. Paitsi ystävä päätti toisin. Erkki Junkkarisen tahdissa vedettiin Tähtisilmät ja Nuoruusvalssit. Jos joku on naamassa, niin sieltä löytyy. Yks nolo tanssivideo kymmenessä vuodessa pitää huolen siitä, että sekopäänmaine ei unohdu :) 

Oikeasti 60-v. päivä meni näin. Viimeiset pöllit hajonneen traktorin kyydissä pelipaikalle, nurmikon leikkuu ja iltauinti. Merivesi 11 astetta.

Samoissa maisemissa viime viikon lauantaina tein siirtymäriitin "käymään seitsemättä kymmentä": Tölkkisauna, kasvonaamio, hiusnaamio, säärikarvat, varpaankynnet ja halpaa siideriä. Merivesi jo 13, joten monta pulahduskierrosta.

Sunnuntai sen sijaan...

Nää oon laittanut itämään jo viikkoja sitten... Ei tapahtumia. Ja silti...

Siemenet parasta ennen 2022, mutta pikkasen mietityttää et "Pitääkö olla huolissaan?" 

t. Epävirkkaaja, Epäviherpeukalo 60 vee

lauantai 9. toukokuuta 2026

Palmikkoa, palmikkoa ja puuhaa

Mun alpakkapalmikkosukka on siitä kiva, että se ei vaadi aivoja enää ollenkaan. Kutimuksen voi ottaa käteen ja tehdä pari kerrosta silloin ja toiset tällöin. Vaikka olis miten paljon muuta touhua, niin joka päivä pitää saada muutama silmukkakin tikutella. 

Ja kun viimein on taas löytynyt sopiva lanka, niin mikäsä on tikutellessa! Lanka Siis Viking Garn Alpaca Storm (50g=133m, 40% alpakka, 40% merino, 20% nylon). Nää tikuttelin 3,25 mm KnitPro 15 cm symphony sukkiksilla. 

Mökkiaika onkin sitten vietetty pääasiassa puuhailemalla... Hullareiden jälkeen pääsin mökille suoraan ruokapöytään, jossa istui jo valmiiksi 7 raavasta miestä. Ukot ilmiselvästi säikkyivät ja häipyivät saatuaan massunsa täyteen. Ja mä lähdin katsomaan mitä olivat jättäneet jälkeensä...

Iso kiitos Eräkillan "pojille"! Eipä hetkeen tarvii miettiä puunkaatoa eikä polttopuiden riittämistä... 

Eikä sitä, mihin vapaat sunnuntait käyttäisi. Taitaapi olla syksy ennen kuin kaikki on klapeina!

Väliin sentään mahtuu vähän palmikkoa... Tällä kerralla miniversioita vauvalangasta 2½ puikoilla.


Ja tietenkin Hissua!


Joka sai naapureilta yllättäen hienon kiipeily/piilopaikan!

Yks varma kesän merkki on nurmikolle ilmestyvät bellikset:

Toinen yhtä varma on puotiin ilmestyvät kesäasukkaat! Ihanaa tavata pitkästä aikaa ja vaihtaa kuulumisia. Kukkiakin saatiin ja tällä kerralla tulppujen sijaan mulla oli vappuna reissaavat ruusut. Kiitos Erja H. Kokkolasta!

Hienosta vappukelistä huolimatta vappuajelu jäi tekemättä SATTUneista syistä. Siispä tein semisuursiivouksen ja iltapäivällä korkkasin tölkin:


En muista koska olisin heittänyt talviturkin vasta toukokuussa! Merivesi oli jo kahdeksanasteista - joku saattaisi sanoa, että "eihän se edes virkistä" 😂

Ettei nyt ihan mökkihöperyyksiksi jäisi niin väliin vähän palmikkoa:


Hullareista jäi yksinäinen silkkimohairkerä, joka kaipasi puikoille. Se sai kaveriksi vauvalangan ja taas modettiin uusi versio palmikkosukasta. Näitä pikkusukkia ja paljon muuta löytyy ensi Ruukkipäivänä 16.5. Matildan kesäkaupastakin!  

Matildan kesäkaupan muut 2026 aukioloajat:
Kesäkuussa pe-su klo 11-18 (mun päivät 5.-7.)
Heinäkuussa joka päivä 11-18 (mun päivät 9. ja 10.)
Elokuussa 1-15.8. joka päivä 11-18 (mun päivät 8. ja 9.)

Tervetuloa!

Jo toinen kerta teatterissa kuukauden sisään! Keskiviikkona Turun Kaupunginteatterin Sohva oli ihan hulvaton! Vautia riitti niin, että kaksituntinen meni ihan hujauksessa! Ja nauraa kikatella sai vielä seuraavanakin päivänä. Kiitos Pia ja Seppo!

Vähän aikaa mietin, että josko Hissun uuden hienon kiipeilytelineen paikka olisikin mökillä. Sitten tultiin siihen tulokseen, että siellä on puita kiivettäväksi ja raavittavaksi ihan riittämiin ilmankin...
Valinnan vaikeus!

maanantai 20. huhtikuuta 2026

Keväinen neule Triosta, huhtikuun hulinat ja hullarit tulossa

Vaikka kevät on tapahtumaa täynnä, niin yksi neulekin valmistui... Tosin purkamisiltakaan ei vältytty, mutta lopputulos on aikas mukava!

Lankana Hjertegarnin Organic Trio, puikot resoreissa 3½ KnitProt ja hihoissa taas ihan lempparit eli Addin CraSy Trio Unicornit! Sorry - en mitenkään osaa olla hehkuttamasta niitä...

Alunperin ohje oli Idan tekoälykokeilu: Laines du Nordin Pull Candyn enkunkielinen ohje syötettiin tekoälylle ja pyydettiin käännös suomeksi. Varsin kelvollinen käännös verrattuna vaikka kuukkelin kääntäjään! Olihan siellä kaikkea hassuakin, kuten puikkosuosituksenka "puuvillatikut". No purkaleeksi osittain meni, koska ohjeen kerrosten myötä valmis nuttu oli hmm... Omituisen mallinen. Hihat ei ollu puolipitkät, mutta ei lyhyetkään ja helmakin jotenkin pöljän mittainen. Siispä vielä yksi kerä - hihat puolimittaisiksi ja helmaan loppulanka. Pitääkö mun uskoa, että silmukan tiheyden lisäksi myös kerrosten lukumäärällä on merkitystä jos langan vaihtaa toiseen?

Menekki 5 kerää tätä huikean riittoisaa merinovillan (50%) puuvillan (25%) ja silkin (25%) upeaa yhdistelmää, jossa 50 g:n kerässä huimat 230 metriä!

Huhtikuu on kuukausista julmin, mutta kaikkea kivaa on ollut ja tulossa. Ihan kuin joulu koko kuukausi eli yhtä juhlaa!

Käytiin Idan kanssa syömässä "henkilökunnan virkistyskassa" niin sanotusti pikkujoulujen merkeissä. Odottava tunnelma oli latistua, koska paikassa, johon ei muka tarvittu pöytävarausta kuukausi sitten kysyttäessä, kännytettiin ovelta, koska meillä ei ollut pöytävärausta... Vaihtoehto B palkitsi monin verroin. Palvelu oli erinomaista ja ruoka maittavaa - jopa niin, että dogibäkki piti pyytää mukaan... Ei ihan kuviteltu pinsan olevan sellainen jättimäinen, kun jotkin kaupassa nähdyt pinsapohjat on olleet postimerkin kokoisia lättyjä. Ja me tietenkin tilattiin koko menu... Pelkät alkupalat olis jo riittäneet! 

Seuraava "joulujuhla" olikin kummityttö @sinin_sivuilla kanssa. Turun kauppatorilla istuttiin auringossa jätskitöttöröillä ennen ÅST:n Pikku Prinssiä:

Meidän molempien lempparikija jo lapsuudesta! Yllättäen teatterin suomenkielistä tekstitystä ei kovin montaa kertaa tarvinnut vilkuilla! Iso suositus esitykselle ja varsinkin kirjalle: Se ei ole pelkästään lastenkirja, vaan tarjoaa ajattelemisen aihetta kaiken ikäisille.

Vielä kolmannetkin juhlat: Turun Taitokeskus on muuttanut Kuralan Kylämäkeen jo tammikussa. Viime perjantaina oli virallinen avajaistilaisuus:
Paikka on kaunis, valoisa ja viihtyisä ja julkisilla pääsee helposti paikalle. Ja siellä on kurssien lisäksi myytävänä vaikka vallan mitä ihanuuksia!

Kaiken päälle vielä Neuleklubin päättäjäisten jälkeen ystävien @velipekkahara kanssa Veturitalliin legendaarisen lintukuvaajan Hannu Hautalan näyttelyyn:
Sieltä jatkettiin porukalla mökille, jossa Hissu sai lällytystä ja herkkuja kummeiltaan:
Siiat hypähtelivät rannalle yllätten ja pyytämättä:

Osa savustettiin ja yksi graavattiin. Pappakin pääsi Hissun kaveriksi:
Kaiken lisäksi mun renkaatkin vaihtui kesäisiin huomaamatta "koska siinä ei mua tarvittu". Kiitos <3

Lintujen lisäksi bongattiin kevään värejä:
Sinivuokot hehkuivat ojan pientareella ja kolme viikkoa vanhat tulput houkutteili siivekkään:

Viime viikonloppu rauhoittumista ihan ittekseen. Tai siis Hissun kanssa kahdestaan. Lauantai-iltana taas rannassa auringonlaskun aikaan. Saippuakuplia pitää puhallella, kun on kevät ja hyvä mieli:
Yksi uusi tirppa-asumuskin on viritelty:

Myös mökillä voi nähdä "taidetta":
Vessapaperipidike rannan peehuussissa ja

"Valoteideteos" mökissä. Pienen aikaa piti ihmetellä mistä tämä teos ilmestyi lämminvesivaraajaan... Ja hävisi yhtä nopeasti kuin ilmestyikin! Valo in ihmeellinen juttu!


Ja vielä: Huhtikuu huipentuu puodissa perinteisiin Hullareihin! Tänä vuonna Hullun Halpa Lauantai on perinteisen toukokuun puolen välin sijaan jo tämän viikon lopulla 23-25.4. eli torstaista eteenpäin. Puodissa taas kaikkia poistuvia lankoja, lankavärejä, mallineuleita, kankaita sun muuta ihan hulluun hintaan! Osa tarjouksista myös verkossa. Pysy kuulolla ja tuu tekemään löytöjä! @lankakauppaanjalin ja face ja tietty puodin uutiskirje.

Ihanaa kevättä kaikille lukijoille! Toivotaan, ettei meistä koskaan tule liian aikuisia lukemaan Pikku Prinssiä, Uppo Nallea tai puhaltelemaan saippuakuplia! Toivoteleepi Susu






lauantai 4. huhtikuuta 2026

Virkatut pääsiäskanat

 Hauskaa pääsiäistä!

Pari viikkoa sitten ajattelin, että Neuleklubiin olis kiva ottaa mukaan jotain pääsiäsideoita. Tuli uus lankakin puotiin ja samoihin aikoihin näïn hulvattoman hauskat lasinaluset (tai jotain) Kashmir Artsin Facesivulla ja Anna oli kirjoittanut ohjeenkin. Siispä koukku käteen... Ja virkkaamaan.

Jos eivät ole ihan esikuviensa näköisiä, niin ainakin hassun. Itse sanoin et mulkosilmäkanat - Idan poika taas sanoi et banaani, jolla on silmät... Olihan tarkoitus toivottaa HAUSKAA pääsiäsitä, joten nauraminen on ihan sallittua ja jopa suotavaa!

Lankana Schoeller&Stahlin Limone. 100% merseroitua puuvillaa. Koukulla 3 virkkasin "banaanit" ja heltan, mulkosilmät ja harjan 2½. Ja arvataapa innostuivatko klubilaiset? No ei tosiaan eikä ihme!

Salon kansalaisopiston kädentaitoryhmien näyttely on avoinna kirjastossa vielä 10.4. asti. Siellä ihan mukavasti myös "mun" klubilaisteni töitä. Go There!

Asiakas tuskaili Kauneimpien Käsitöiden joulunumeron joulutähtipannulapun ohjeen kanssa. Se kun oli sanallinen ja tosi hankala seurata (kuten myös noi kanat). Netistä löytyi kaavio ja virkkasin yhden patalapun malliksi. Koukku DMC:n 3 mm, Lankana edelleen Limone. Pitkästä aikaa oli hauskaa palauttaa mieleen kirjovirkkaus ja kunnollisella kierteellä oleva Limone oli yllättävän helppoa virkattavaa jopa mulle!

Itsellä on kymmeniä vuosia sitten lahjaksi saadut samanlaiset ja ne on mun parhaat pannulaput!

Pääsiäiskokko syttyi jo ihan helposti ja kummitytön ja isän kanssa poltettiin risuja ja samalla taas muutama mapillinen puodin yli kymmenen vuotta vanhoja papereita.

Illan suussa lähdin rantaan ajatuksena "hakea lapselle ruokaa". No eihän se ahven halunnut mun pilkkiä, joten kuinkas kävikään? Katti saa tyytyä pakasteseihin, sillä pyromaanin pilkkireissu päätyi kaislojen polttamiseen:

Ainakin savua tuli niin paljon, ettei noidista ole pelkoa (jos ei itseäni lasketa). 
Illalla vielä punkkisyyni aiheutti ankaraa kehruuta. Punkkeja ei ole löytynyt vielä ollenkaan! 

Lankalauantain työpäivän jälkeen vielä pari päivää mökkielämää. Kuulostaa ihan lomalta: Luvataan räntää ja kylmää. Mikä onkaan parasta lomasäätä: Ei puu- tai pihahommia vaan sisällä neuloen ja kirjaa lukien! 

sunnuntai 29. maaliskuuta 2026

Aurinkotakki ja palmikkosukat

Asiakkaan kanssa oli puhuttu jo pitkään villatakista. Kunhan vuosi on vaihtunut ja oikea malli löytynyt. Pari kuukautta meni, mutta viimein valmistui Aurinkotakki:

Ohjeessa oli paksumpi lanka, asiakas valitsi kevyemmän Katian Merino Babyn. Ohjeessa oli kokoja ihan reilusti, joten mallitilkun jälkeen oli helppo valita passeli silmukkaluku. Karrokkeen korkeutta piti vähän säätää ripottelmalla sinne tänne muutama ylimääräinen kerros.

Nuttu neulottiin ylhäältä alas edestakaisin. Niskaan tehtiin korotus lyhennetyillä kerroksilla.

Onhan malli kaunis, mutta jos olisin AJATELLUT ja lukenut ohjeen etukäteen, niin luultavasti nuttu olis jäänyt tikuttelematta. Mutta luvattu mikä luvattu... Onneksi oli sovittu dead line - ennen Pääsiäistä.

Ja taas pitää heittää omat kiukkuiset kommenttini ohjeesta... Edestakaisin neulottuna nurjan puolen kirjoneule yli neljällä sadalla silmukalla oli yhtä tuskaa. Kaarrokeen viimeiset 14 kerrosta vei yhtenä viikonloppuna seitsemän tuntia! Sen jälkeen miehustan ja hihojen neulominen olikin yhtä juhlaa. Nuttu olisi kannattanut neuloa pyörönä ja steekata. Varsinkin, kun toisinaan kuviokerroksen jälkeen tuli kerros päävärillä, jolloin kuvioväri jäi "väärään" päähän ja piti katkaista. Päättelykeijulle puuhaa. Ihan vaan joskus ja silloin tällöin tulee mieleen, että neulooko noi kuuluisat suunnittelijat itse ollenkaan?

Ohjeessa oli kaikkea ylimääräistäkin. Kuten ohjeet silmukointiin ja patenttineuleeseen. Häh? Etsimällä etsin, mutta en löytänyt kumpaakaan nutusta. Hihassa piti olla "pienet muotoilut". Missä? 

No se siitä. Tulipa tehtyä. Kuvissa núttu on vielä ilman nappeja. Asiakas valitsi puiset napit. Lopullisesta ei ole kuvaa. Uusi luuri kun ei suostu siirtämään kuvia Driveen... Muuten olen tosi ylpeä siitä, että kolmen päivän ponnistelujen ja ankaran kiroilun jälkeen onnistuin siirtämään vanhan luurin tiedot uuteen ihan itte!

Langan menekki: Pääväriä vähän yhdeksättä kerää, vaalean vihreää kerä ja tummempaa kaks. Resorit 2½ puikoilla ja muuten 3 mm KnitPro vaihtopäisillä. Hihat neuloin (tietenkin) Addin Unicorn CraSy Trioilla.

Välikässynä rentouduin neulomalla palmikkosukat:

Lanka Viking Alpaca Storm. Puikoilla 3½. Menekki vajaat kaksi kerää. Kiva välillä tehdä jotain helppoa ja nopeaa ja tykkään langasta. Vieläkään ei korvaa teeteen Tundraa, mutta ihan kelpo korvike.

Viikonloppuisin neulomisaika on jäänyt viime aikoina vähiin. Koska mun nuotio ei syttynyt, niin piti sitten kaadella sytykkeeksi lisää kuusia. Ei syttynyt oksakasa vieläkään. Kahden kaasupullollisen, kymmenen sanomalehden ja kynttilänpätkien jälkeen luovuin yrityksestä ja lähdin vesakontorjuntaan. Ja kas kummaa: Notski oli syttynyt kun jätin sen rauhaan! Tähän aikaan vuodesta ei vielä tarvii huolestua metsäpalosta.

Mökillä tein suursiivouksen. En suinkaan mökkiin vaan siivosin 15 vuokra-asuntoa kesäasukkaita varten:

Tervetuloa Tirpat!

Grillikaudenkin avasin, vaikka viikonlopun mettäriehumisen jälkeen oli takki niin tyhjänä, että melkein luovuin suunnitelmasta. Tästä se ulkoruoka-aika taas lähtee! 

Hissu on pysytellyt mökin lähellä. Sain sen viimeinkin houkuteltua kaveriksi rantaan. Jännää oli. Niin jännää, että lopulta piti kantaa se takaisin ylös kun alkoi tulla pimeää. Onneksi se ei (vielä) ole keksinyt lähteä itsekseen pidemmälle. Puuvajan alla on paras paikka lymyillä.

Nyt parin isomman neuleprojektin jälkeen on olo jotenkin tyhjä. Onko olemassa sellainen olotila ku neulekankkunen? On monta uutta lankaa, joihin voisi tarttua. Monta aloitusta eikä mikään tunnu puhuttelevan. Jospa jo ens viikolla?