lauantai 15. elokuuta 2015

Tassu tarinoi



Moi kamut! Mä päätin tulla tänne plokkaamaan ku  Susul ei oikeen runosuoni kuki. Eikä se oo saanu mitään kässyjäkään aikaseks. On niit aloituksia kyl iso kassillinen.

Mun kesä on menny ihan kivasti. Alkuun mä kyl ajattelin ettei täst tul mitään jos perheessä on kaks nelijalkaista, mut kyl mä sit kuitenkin oon päässy saareen. Alkukesä oli vähän tylsä ku koko ajan oli märkää ja mun massukarvat kastui metsässä. Ja välillä on ollu niin kuumaa ettei jaksa mitään. Sillo vaan makaan varjossa terassilla ku siinä käy aina vähän tuuli.
Mä oon saanu tänä kesänä kiinni kaks kamalan isoa myyrää! Ne oli niin isoja etten ees jaksanu kokonaan syödä. On täytyny itte pitää huolta ruokapuolestakin ku Susu ja Karvis ei sattuneist syist oo päässy verkonlaskuun kevään jälkeen. Onneks Pappa on pitäny mut ahvenissa, muuten en edes muistais milt ahvenet maistuu!

Tänä vuonna on ollu ihan kamalasti mustikoit. Mä en mustikoist piittaa, mut mulla on ollu kauhee homma ajaa sorsia pois puskista. Oikeesti niitten vaaniminen on aika hauskaa, mut kyl se ihan työstä käy. Palkaks saan aina pari napua (ahvenet olis kyl parempi palkka). 
Mul on kotiintuloaika kymmenelt illalla. Mä olen vähän niinku se Crocodile Dundee ja tiedän kellon auringon asennost. Ku arska on tos ni mä tiedän et on iltapala-aika ja hipsin kotiin.
Pari kertaa on kotiintulo venahtanu yön puolelle ja sillo ei oo tullu kiitosta…

Kerran yks kamalan iso koira ajoi mua takaa, mut onneks mä pääsin puuhun karkuun. Sieltä sit laskeuduin katolle ja murisin sieltä niin et se koira lähti karkuun. Tai sit Karvis ajoi sen pois… Se ei ollu kiva juttu ja nyt oon pysytelly täs lähimaastos. Mulla on hyvä väijypaikka:
Viime viikonloppuna Mummi ja Pappa oli täällä saaressa meidän kanssa. Mä sain tuliaisiks kaks komeeta nyssäkkää pappankalaa! Voi mitä herkkua!

Susua on vähän harmittanu ku se ei oo päässy mettään sieneen. Onneks mun kummisetä toi pussillisen kantsuja et saivat soosia tarjota vieraille. Pappakin kävi metsässä mut tuli takas tyhjän sieniämpärin kanssa. Sit Mummi päätti lähteä kans vaiks kiellettiin. Ruoka alko olla valmista eikä Mummia kuulunu ja me sit alettiin soittelemaan sen perään. Metsä oli vuosien kuluessa aika paljon muuttunu ja Mummi oli eksyny! Löysihän se viimein takas ja Susu huusi sille ku hyeena! En mä kyl tiedä ihan tarkkaan miten hyeena huutaa mut kovaa ainaki. Ruokapöydässä oli sen jälkeen aika hiljaista porukkaa, jolle tarjottiin kengänpohjaks paistunutta pihviä (ja sitä kantsusoosia). Mul on kyl sellanen käsitys et äideille ei sais huutaa, mut Susu ja muut tais aika paljon pelästyä et jos Mummil sattuu jotain siellä louhikossa…

Ei sitä hiljaisuutta sit kauaa kestäny. Ihan kauheeta hihkunaa kuului ku Susu pääs uimaan. Se oli ihan pöljänä ilosta ku ei oo koko kesänä kunnolla uinu:
Mä en kyl vapaaehtoisesti tonne menis… On se hullu.
Sunnuntaina meillä pojilla oli projekti. Karvis ja Pappa rakensi uudelleen keväällä puunkaadon tieltä puretun pihagrillin. Mä olin projektipäällikkönä tietty.
Sillä välin Susu hautoi räpyläänsä kylmässä vedessä ja seuras ton perhosen kulkua Maskusta Mietoisiin.
Mummi tienasi silmälasinpesut parsimalla Karvisen sukat:
Ku grilli oli valmis niin se testattiin heti Karvisen pydärillä:
Jotain kässyjä toi äiskä on saanu valmiiksikin. Sil on yks huivi, mut se tarttis pingottaa ja sit ku tuli helteet ni se alko vääntää huopatossuja… Jotenki tutuu ettei Susul oo ihan kaikki muumit laaksossa!
Lankana on teetee Saga, menekki 136 g ja puikot 6 mm sukkikset ja pyöröt. Ohje teeteen verkkolehdestä 3/2015.
Välillä oltiin kaupungissa mut nyt ollaan taas tääl mökil. Karvis on viikolla lasikuiduttanu Susulle vanhan sandaalin uimakengäks. Kyl sen nyt kelpaa pulikoida!
Mä meen taas vartiopaikalleni, joten moi vaan! t.Tassu

17 kommenttia:

  1. Eipä ollut oikein kissakesä, koko ajan märkää ja mahakarvat kosteina. Onneksi se ei kuitenkaan vaikuttanut myyräsatoon. Meillä on herkuteltu pulleilla paistella jokseenkin joka yö.
    Kummallinen tuo Susu, vapaaehtoisesti menee kastelemaan itseään. Meidän muori on paljon viisaampi eikä ole uskaltanut mennä uimaan kertaakaan =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kaks kertaa joutunu veteen. Toisel kerral putosin veneen ja laiturin väliin ja toisel kerral kummisetä heitti mut. Aika hoikka poika olin märkänä. Susu ei hoikistu yhtään vaiks uis kui.

      Poista
  2. Äm&Äm = Mirkku ja Meeri L.15. elokuuta 2015 klo 16.29

    Sä hääräät koko ajan jotain, äksönii ool dei long, sanois joku kielinen. Me ollaan rauhallisia, syystäkin, koska meiltä toiselta vietiin alahampaita ja toiselta osa sisustaa, tikkejä molemmilla. Mustikassa ollaan käyty joka ilta, toinen meistä osaa itte varvuista imaista herkut, toiselle pitää äipän poimia ja syöttää kämmeneltä. Ja meidän äippähän ei o mikään marjamuija, se mieluiten saa mustikat partaäijäpurkissa sen sijaan, että nyppis itte maasta. Se on niin säälittävä, kun ei uskalla taivuttaa polveaan kyykkyyn ja sit kiroilee, kun selkään sattuu linkkuasento.
    Ei mekään tykätty ulkoilla sateessa ja kun lakkas satamasta tuli helkkarin helle, mikä ei meille passaa ollenkaan. Tai meistä toinen Ämmä ei välitä, mutta toinen saa heti lämpöhalvauksen, kun kuumaan joutuu.
    Meille vois maistua tollaset myyrät ja muut mettäelukat, ei o koskaan saatu maistaa, kun niitä ei meidän näkyviin tule. Ja saadaan lihat ja kalat ihan vaan jauhettuina elukkakaupan aterioina.
    Oot ihan viisas kissa, kun et tollasiin jäähileisiin vesiin mene, ei mekään eikä meidän äippä. Oltiin kyllä meren rannassa pari päivää, muttei menty edes laiturille kun vesi näytti niin hyytävältä. Kylmiltä suihkuilta ei vältytä, jos läähättämään ruvetaan, mutta me ei ehkä osattais edes koiraa, mikäli avoveteen jouduttais.
    Kivaa loppukesää sulle, Tassu, nauti kaikesta ja muista, että kun käsky käy niin silloin tullaan kotiin. Me aina tullaan, jos vaan hiukankin päästään kirmaamaan vapaina. Harvoin, mutta silti.
    Kerro Susulle terkkuja ja Karviaiselle kanssa, toi uimalateksi houkutteli, sitä vois olla kiva järsiä. Mennään nyt äipän viereen ja syliin, kun se jotain mainitsi, että pitäis kursia jotain riekaleita yhteen, se on väkertänyt toukokuusta asti tyhmää nuttua ja muka tulee talvi, ennenku on nuttu niskassa, niin ni mentäis auttaa sitä ja katottais, et tulee siistiä saumaa. Sommoro!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen et te ette oo kauheen rauhallisia. Mä oon kuullu ku meidän äipät puhuu puhelimessa... Äiskä sanoi et aamulla merivesi on lämpimämpää ku ilma. Ne pari kertaa ku oon mereen joutunu ni uin varmaan kissaa mut tulin niin nopeesti ylös etten kunnolla ees kastunu.
      On kyl hyvä et te autatte teidän äippää nuttujen kans. Mäkin autan heti kun puikoilla on niit aplakkalankoja. jostain syyst äiskä ei tykkää siit yhtään. On noi vähän omituisia. Hyvää kesää teillekki! Toivotaan ettei oo kovin kuumaa eiks nii.

      Poista
  3. Monenlaista touhua on Tassulla ollut, kiva kun tulit kertomaan meillekin kesäkuulumisia:) niitä oli mukava lueskella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva ku joku vielä käy täällä vaiks toi äiskä on ollu laiskana. Terkut sulle!

      Poista
  4. Ei meill tääll kauhiast kyll kauhiast sitt satanu, ja na mahakarvatki kyll kuivus. Mullkin ne laahaa maass ja toi Piiku sanoo, ett syy ei oo karvan pituudess, höh! Mä sain tänään jottaa tököttii, pakottivat perhana! Muutaman päivän noi on kutsuneet munt matopeppuks, mitä lie tarkoittannu? Taidat taas olla saaressa, hauskoja sinne! San Susullekki terkkuja! Terv. Bigi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleksää saanu jotain herkkui jos massu laahaa maata? Tääl vastarannal ei herkkuja heru - purkkiruokaanki pitää välillä venyä. Matolääke mul annetaan aina ku mökkikausi loppuu mut punkkiaineel ne nyt väijyy. Mä kestän sen ku mies vais en tykkää. Terkut sinnekki Caral kans ja Piikul ja sun iskäl.

      Poista
  5. Ei meill tääll kauhiast kyll kauhiast sitt satanu, ja na mahakarvatki kyll kuivus. Mullkin ne laahaa maass ja toi Piiku sanoo, ett syy ei oo karvan pituudess, höh! Mä sain tänään jottaa tököttii, pakottivat perhana! Muutaman päivän noi on kutsuneet munt matopeppuks, mitä lie tarkoittannu? Taidat taas olla saaressa, hauskoja sinne! San Susullekki terkkuja! Terv. Bigi

    VastaaPoista
  6. Aika kivasti toi sun kesä ommummiälestä menny. Paitti toi koirajuttu. Se on mälsää, ku joutuu lähtee karkuun. Piänenä poikana olin Mamman kans narulenkillä, ni yhestä pihasta hyökkäs mun kimppuun yks mua isompi kolli. Onneks Mamma kerkes väliin. Kolli lähti oikeen seuraamaan meitä, satuttiin vissiin sen reviirille. Me juastiin karkuun, Mammaki.

    Mä oisin hyvin voinu polskia Susun kans meressä. Toi mun kissakaverikaan ei oikeen ymmärrä, että mitä hianoo vedessä on. Se tekee kuule hipiälle hyvää ja pitää vyötärön soukkana. Paitsi jos syä niinku mä.

    Mä suasittelisin, että piät niistä kotiinmenoajoista kii, ettei sulle puhuta painokkaasti niinkö mummille. Susu ja Karvis on kumminkin huolesta mykkyrällä siä. Aatteles, jos joudut kotiarestiin niinku teinit ikään! Hui!

    Viättäkää ny kivoja kesäpäiviä viä. Mulla alko ny kauheet tyäpäivät ku Mamma jäi lomalle. En saa nukkua ollenka, ku pitää vaan seurata sitä sinne, tänne ja tonne, ku ei se osaa ikinä olla paikallaan. Jos saisin kampitettua sen vaiks riipputuoliin jonain päivänä.

    T:Teppo-myyris

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tulin tänään kotiin seittemän minsaa ennen kotiintuloaikaa! Kyl tuli kehuja ja silityksiä ja possunsuikaleita (ja furminaattoria, mist en kauheesti tykänny). Mun pahimmat vihulaiset on kyl tyttökissoja. Niilt tulee turpiin aina vaiks kuinka yrittäisin olla gentelmanni. Koit kestää se Mammas loma - kyl se taas koht menee töihi!

      Poista
  7. Hieno lukea Tassu, mitä sulle kuuluu. Kyllähän Susu aina jotain sun touhuista mainitsee, mutta se on sitä toisen käden tietoa. Sitä paitsi saa noihin Susun touhuihinkin hiukan uudenlaista perspektiiviä ;) Nauti näistä tulevista lämpimistä elokuun päivistä ja kato nyt vähän sen Susun perään, ettei sitä jalkaansa uudelleen telo.

    terkuin Mamarosa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt tuli oikean tassun tietoa :) Pakko kai on ton Susun perään vähän kattoa ettei se telo mua kepeillään! Onneks sil on nykyään vähemmän tassuja ku mulla, välil vaan kaks.

      Poista
  8. Kliffaa oli lesaa sun kesästoori. Yks irto piski pelästytti mut eilen. Se tuli ihan oikeesti puun takaa ku mä rauhassa lojuin kivikossa helikoptereita vaanimassa. Ne on kyll niin nopeita ettei niitä saa tassuihin. Se piski pysähty just ennen mun viiksikarvoja. Se pitää saada kulkea vapaana ettei se putoa mihinkään kallionkoloon!? Mun Mamski sano ett toss kivikossa on 6 rantakäärmettä. Tulipahan niille kiire pois mutt Mamski oli raivona niille ja koko päivän se kävi kuumana noist irtokoirista, taas kerran.
    Mun reviirillä ei oo ku päästäisiä ja sisejä mutt niit en syö. Yhtä tirppiä sain peräsulasta kiinni mut sulka jäi ja tirppi meni menojaan. Naapurin Norski-Narri kävi stadissa ja tuli aamubotskilla takas, oli aika väsyny ku piti niin aikasin herätä ja se oli kesken matkan rojahtanu polulle aurinkoläiskään lepäämään. Isäntänsä ei ihan tykänny tauosta mutt nyt näytää olevan jo kotosalla vaiko telttasalla, miten se nyt on.
    Nautitaan väijypaikoista viel ku voidaan. Tekuin Usko the Cat from Kaunissaari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Usko! Mekin luetaan teidän saarikuulumisia aina. Täälläki on päästäisiä. Niil on kiva leikkiä mut ne maistuu pahalt. En syö. Oon mä saanu pari tirppiäkin mut niist ei kannata puhua ku jostain kumman syystä niist ei tuu kehuja niinku myyrist. Ihme kyl. Hyvää loppukesää teillekki ja sun äiskäl kans terveiset.

      Poista
  9. Kiva kuulla Tassun kuulumisia! Hyvää loppukesää koko porukalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin teille ja terveiset blogikoiralle kans!

      Poista

Kiitos kommentistasi!