perjantai 24. lokakuuta 2014

Lämpöistä punaista

Kesällä kun tein näitä sukkia niin alkuperäinen suunnitelma oli vähän toinen. Nyt viimein sain aikaiseksi toteuttaa sukan niinku alunperin piti:
Se juttu oli toi kantalappuun asti jatkuva palmikko. Ainakaan mun sukat ei oo koskaan menny rikki kantapään takaa vaan kantapään alta. Miks sit pitäis vahvistaa se kantalappu?
Mut kun olin siinä (alkuperäisessa) kantalapun kohdassa niin huomasin et jos jatkan palmikkoa niin toinen lapun palmikoista pitäsi tehdä nurjalla! Ei mua varten moinen kikkailu. Siks siit kantalapust tuli sit melko tavallinen vahvistettu. Viikon sisällä olen oppinu sellasenkin termin ku ristiinvahvistettu kantapää ja mä luulen et kesäisessä sukassani oli suunnilleen sellainen.
Ei täs muuta eroa ole, mut mallineule pitää aloittaa kaavion puolivälistä ja kantalapun silmukat tehdään puikkojen 1 ja 2 silmukoilla. 
Lankana teetee tundra, puikot Knit Picks 3½ mm sukkikset ja menekki 92 g (tein innoissani vähän pidemmän varren tällä kertaa mut kaks kerää riitti silti). Sukkasadon Heinälatoon päätyivät jo viime viikolla.

Miten mahtaa olla Sukkasadon saldon jo tekee tossut, ilmoittaa ne satoon ja sen jälkeen purkaa ja tekee pipon? Meneeköhän miinukselle?
Lanka muutti jaloista päähän ja hyvä niin. PiPan Anu linkkas Veli-ohjeen (ja kertoi pienet modausohjeet heti perään).
Lankana Katian Azteca, lankaa kului 64 g ja puikkoina käytin 4½ mm pyöröjä ja ohjeesta vähensin 10 silmukkaa. Kannatti purkaa ne typerät tossut.

Sukatuta ei yhtään vaikka satokautta on vielä monta päivää jäljellä... Nyt huivituttaa ja pipotuttaa.

Muutama ilonaihe viime päiviltä: Keskiviikkona oltiin Äidin kanssa Logomossa kuutelemassa Heli Laaksosen runoja (ja tarinointia) ja mulla on uudet näkimet ja lukimet:
Kyl ny kelpaa!

8 kommenttia:

  1. neuloo mopsien kanssa24. lokakuuta 2014 klo 22.08

    Suloiset sukat! Miten muuten villasukat saa kulumaan? Mun sukat ei reikiinny enkä saa niitä kulutettua puhki millään. Olis kiva saada sikäli, että sitten voisi joku sukantekijä innostua tekemään mulle just tollaset joulutonttusukat. Siis joku muu, kuin minä.
    Sulla, Susu, on nyt niin monta uutta, rillit ja uikkari ja harrastus, siitä sun pitää kertoa seuraavaksi, koska kaikki haluaa tietää siitä.
    Kauhean äkkiä mennyt tämä viikko, huomenna on taas Neuleklubi ja kivan viileääkin on ollut. Tosin lämmintä luvassa taas alkavalla viikolla, mutta villanutuistani en enää luovu vaikka kuinka tulisi hiki. Ja tuollaisen pipon teen kyllä seuraavaksi.
    Viikonloppua kaikille neulojille!

    VastaaPoista
  2. Kauniit sukat ja myssykin. Punanen on ihana väri!

    VastaaPoista
  3. Ai tällaiset niistä oli alunperin tarkoitus tullakin! Nättejä molemmat minusta. Joskus olen miettinyt, että painaakohan nuo kannan päälle ulottuvat palmikot jalkaa, jos kengissä. Itselle en ole sellaisia tehnyt enkä ole siis päässyt testaamaan.

    VastaaPoista
  4. Hölmönä minäkin teen vahvistetun kantapään, vaikka ne reiät ilmestyy aina kantapään ALLE ja päkiöiden kohdalle. Onneksi osaan sentään parsia ;)
    Kylläpäs ilostuin kun huomasin että tuo pipo ohje on selvällä suomenkielellä. Taitaa minullekin ilmestyä tuommoinen pipo vielä päähän ( kunhan saan ne tupsupipotkin ensin tehtyä, huhhuh)

    VastaaPoista
  5. Nätit sukat! Minä olen tekemässä sukkia, joihin tulee pikkupalmikoita (kahden silmukan levyisiä, eli neulon vain kaksi silmukkaa ristikkäin). Kantalappuun tulee myös palmikoita, mutta teen ne 1. ja 4. puikoilla. Olen ratkaissut asian niin, että kun yleensä palmikonkiertojen väliin tulee 3 kerrosta, niin kantalappuun siirtyessä siihen varren viimeisen ja kantalapun ensimmäisen palmikonkierron väliin tulee 4 kerrosta 1. puikolla, ja normaalit 3 kerrosta 4. puikolla. Sitä yhden kerroksen heittoa ei kukaan huomaa, eli en ala sen vuoksi siirtämään kerroksen vaihtumiskohtaa sukan sivuun.

    VastaaPoista
  6. Kauniit sukat! Olen tehnyt kaikenlaisia kantapäitä enkä saa kulutettua mitään niistä hajalle eikä saa mieskään :)

    VastaaPoista
  7. Punaiset piiiitkät palmikkosukat ovat olleet tekolistalla ikuisuuden - ja ovat toisenkin. Sun palmikoista tuli hienot. Mun sukat menee puhki päkiästä jos on mennäkseen, kun laahaan ympäri laminaattilattiaa. Ei ne koskaan säry kannan takaa.

    Pipaon hieno. Meen heti kattoon ohjeen. Lanka on siinä kö nenä päässä.

    Heli Laaksonen on ihana. Varmasti oli kiva retki, kun nyt näki kuunnellakin :-)

    VastaaPoista
  8. Hienot sukat, mulla toi lanka vielä marinoituu. Dropsilla on tollanen ohje jossa kantalappuunkin jatkuu palmikit, sr on kivan näköinen. Ja noi tuskin on saapassukat eli ehkäpä on ihan ok ratkaisu. Velin tein teeteen alpakoista tyttärelle, häben 55 senttuseen päähänsä piti aikalailla modata. Mutta tuli kuulemma perfecto.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!